Oplossingen

Problemen lossen zichzelf altijd op. Het is alleen zo fijn om dat proces te versnellen. Daar wordt de klant blij van en Marcel trots. Soms moet daarvoor wel eerst door een zure appel gegeten worden; latente problemen zichtbaar maken.

Het is echt niet de bedoeling om als adviseur een probleem aan te praten, maar soms moeten we wel wat verder graven om de echte oorzaken van bepaalde problemen aan te pakken. Het echte probleem zien te destilleren en hiervoor ook betaalbare, schaalbare, herbruikbare en elegante oplossingen voor zien te verzinnen laat het hart sneller kloppen.

Om toch wat concreter te zijn, hieronder alweer een niet uitputtende lijst met oplossingen voor klanten. De business case is er niet bij gemeld, daar deze nogal plausibel zijn.

Inkoop bonus prognose op product/locatie niveau

Voor een klant was het nodig om de inkoop bonussen bij producenten op voorhand te kunnen (mee)berekenen. Hiervoor werden inkoop- en verkoop producten op basis van recepten gekoppeld, waarna op basis van Point Of Sale systemen (verkoop bonnen), seizoens- en branche specifieke prognoses voor producten berekend werden. Door slimmer in te kopen konden grotere inkoop bonus targets gehaald worden.

File detectie

Op basis van snelheden van weggebruikers op delen van het wegennet, kon de file voorspeld worden. De voorspellingen per wegdeel werden dagelijks gematched met de werkelijke files om het prognose algoritme tijdig en automatisch bij te stellen.

Fraude detectie

Op basis van patronen in aankoop- en verkoopgedrag was het mogelijk om in korte tijd samenwerkende groepen fraudeurs in een horeca keten te ontmaskeren.

Data logistiek

Door middel van generatie en automation zijn veel klanten geholpen aan datawarehouses die zich onderscheiden op basis van auditeerbaarheid, wendbaarheid en transparantie.

Web surveillance

Een niet nader genoemd bureau in Nederland houdt zich bezig met digitale forensische expertise. Het in kaart brengen van relaties (graphs) op basis van een veelvoud aan kenmerken, hard en zacht, heeft nog voor het Facebook tijdperk geleid tot een overvloed aan “hits” en overvolle opsporingsteams.

Problem solver

Door out-of-the-box te denken is Marcel Witteveen regelmatig ingezet in projecten met problemen. Het binnen tien dagen afronden van een groot en vastgelopen project in India is hier een voorbeeld van. Door een “wrapper approach” kon nagenoeg alle code intact gelaten worden. Personeel mocht weer op huwelijksreis en de zaterdag was weer voor de kinderen.